Speaker:
Wolfgang M. Schmitt, Film Critic and Author, Germany
Moderation:
Johannes Grenzfurthner, Filmmaker and Artist, Austria
AI technologies are not only being used increasingly in the field of influencer marketing to automatically generate influential personas and content so that content, stories, and human-like avatars can be created quickly and cost-effectively, regardless of working hour regulations. AI avatars that can deceptively mimic human appearance, personality, and behaviors are also emerging in the metaverse and other artistic immersive mixed realities.
The new possibilities arising from AI-generated influencers and avatars are also being met by critical voices: On the one hand, the question arises as to how authentic AI-generated influencers really appear and whether they are actually relevant for users. On the other hand, the use of AI-generated influencers can stir up ethical conflicts, as the question of whether they can be used in a manipulative way will inevitably come up.
The newly created personalities are generated by algorithms, thereby changing or even completely replacing human creativity and the ability of authentic communication.
What consequences does this have, for example, for film, marketing, for storytelling, and for the psychological authenticity and credibility of culturally significant figures and role models? How biased, one-sided, and infused with ideology are these AI influencers or avatars? What ""psychology"" or ""personality models"" do their actions follow, or do they increasingly detach themselves from those and become autonomous?
The keynote and the subsequent panel aim to not only provide a societal context of influencers but also raise awareness about the magnitude of consequences related to the latest AI-based transformative capabilities.
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KI-Technologien werden nicht nur vermehrt im Bereich des Influencer:innen-Marketings eingesetzt, um automatisch Influencer:innen-Persönlichkeiten und -Inhalte zu generieren, so dass schnell und kosteneffizient Inhalte, Geschichten und menschenähnliche Avatare erstellt werden können, die keine Arbeitszeitregelungen kennen. Auch im Metaverse und anderen künstlerischen immersiven Mixed Realities tauchen immer mehr KI-Avatare auf, die täuschend echt menschliches Aussehen, Persönlichkeit und Verhaltensweisen imitieren können.
Die neuen Chancen, die sich durch die von KI generierten Influencer:innen & Avataren ergeben, werden auch von kritischen Stimmen begleitet: Zum einen stellt sich die Frage, wie authentisch KI-generierte Influencer:innen tatsächlich wirken und ob sie für User:innen tatsächlich relevant sind. Zum anderen können KI-generierte Influencer:innen ethische Fragen Konflikte aufkommen, da sich automatisch die Frage stellt ob sie manipulativ eingesetzt werden können.
Die neuentstandenen Persönlichkeiten werden von Algorithmen generiert, dadurch wird die menschliche Kreativität und die Fähigkeit zur authentischen Kommunikation verändert oder ersetzt sie sogar komplett.
Welche Konsequenzen hat das beispielsweise für das für den Film, das Marketing, für das Storytelling und für die psychologische Authentizität und Glaubwürdigkeit von kulturell bedeutsamen Figuren und Vorbildern? Wie voreingenommen, parteiisch und ideologisch eingefärbt sind diese KI-Influencer:innen oder Avatare? Welcher „Psychologie“ oder welchen „Persönlichkeitsmodellen“ folgen ihre Handlungen oder lösen sie sich zunehmend davon und werden autonom?
Das Impulsrefert und das anschließende Panel sollen neben der gesellschaftlichen Einordnung von Influencer:innen, ein Bewusstsein für die Tragweite der Konsequenzen bezüglich der neusten KI basierten transformierenden Möglichkeiten schaffen.