Johannes Brahms - Streichsextette: Der junge Brahms und die Liebe
Wednesday, 12/4/2024 at 7:30 PM
Johannes Brahms - Streichsextette: Der junge Brahms und die Liebe
Wednesday, 12/4/2024
at 7:30 PM
The following text was automatically translated.
Show original
Show translation
Anne Katharina Schreiber (Violine), Lotta Suvanto (Violine), Corina Golomoz (Viola), Yuko Hara (Viola), Kristin von der Goltz (Violoncello), Philine Lembeck (Violoncello), Kateryna Kasper (Sopran)
Sechs Musikerinnen aus dem Umfeld des Freiburger Barockorchesters, dem Quatuor Ardeo und dem Trio Vivente bilden ein ideales Ensemble für die beiden Streichsextette Johannes Brahms. Opus 18 und Opus 36 waren die ersten kammermusikalischen Werke für Streicher, die der junge Brahms veröffentlichte. Sie sind geprägt von zwei Freundinnen des Komponisten, Clara Schumann und Agathe von Siebold. Mit Letzterer, Tochter eines bekannten und beliebten Würzburger Medizinprofessors, war Brahms 1858 für kurze Zeit verlobt, bis er die Verlobung fluchtartig löste: »Aber Fesseln tragen kann ich nicht«, schrieb er seiner Braut. Das Sextett op. 36 mit dem Beinamen »Agathen-Sextett« gilt als Abschiedswerk, in dem Brahms der von ihm beendeten Liebesbeziehung huldigt. Das Streichsextett op. 18 erlangte in den 1870er Jahren große Popularität. Schon 1860 hatte Brahms als Geschenk an Clara Schumann den zweiten Satz als unabhängiges Werk für Klavier solo arrangiert.
Als Intermezzo erklingt »Maiblumen blühten überall« von Alexander von Zemlinsky nach dem Gedicht »Die Magd« von Richard Dehmel. Das Ensemble freut sich, dass es dafür die ukrainische Sopranistin Kateryna Kasper gewinnen konnte.
Einlass: 19:00 Uhr
Anne Katharina Schreiber (Violin), Lotta Suvanto (Violin), Corina Golomoz (Viola), Yuko Hara (Viola), Kristin von der Goltz (Cello), Philine Lembeck (Cello), Kateryna Kasper (Soprano)
Six musicians from the environment of the Freiburg Baroque Orchestra, the Quatuor Ardeo, and the Trio Vivente form an ideal ensemble for Johannes Brahms' two string sextets. Opus 18 and Opus 36 were the first chamber music works for strings published by the young Brahms. They are influenced by two friends of the composer, Clara Schumann and Agathe von Siebold. With the latter, the daughter of a well-known and beloved medical professor from Würzburg, Brahms was engaged for a short time in 1858, until he abruptly ended the engagement: "But I cannot bear chains," he wrote to his bride. The sextet op. 36, nicknamed the "Agathe Sextet," is considered a farewell work in which Brahms pays tribute to the love relationship he ended. The string sextet op. 18 gained great popularity in the 1870s. As early as 1860, Brahms had arranged the second movement as an independent work for solo piano as a gift for Clara Schumann.
As an intermezzo, "Maiblumen blühten überall" by Alexander von Zemlinsky, based on the poem "Die Magd" by Richard Dehmel, will be performed. The ensemble is pleased that they were able to engage the Ukrainian soprano Kateryna Kasper for this.
Doors open: 19:00 Uhr
Event data provided by: Reservix