Wiener Melange
Sunday, 4/20/2025 at 6:00 PM
Wiener Melange
Sunday, 4/20/2025
at 6:00 PM
The following text was automatically translated.
Show original
Show translation
Programm:
Ludwig van Beethoven:
Streichquartett B-Dur op. 18,6
Franz Schubert:
Streichquartett Nr. 13 a-Moll op. 29 D 804 „Rosamunde“
Als sich Ludwig van Beethoven erstmals dem Komponieren von Streichquartetten zuwandte, hatte diese musikalische Gattung eine zwar kurze, aber heftige musikgeschichtliche Entwicklung hinter sich, mit Haydns op. 33 als erstem richtungsweisenden Höhepunkt, an dem sich etwa auch Mozart ausdrücklich orientierte. Auch Beethoven knüpft mit seinen sechs Quartetten op. 18 an Haydn und Mozart an, aber er imitiert sie nicht. Der neue Stil seiner Komposition ist begründet in der Verschmelzung von motivisch-thematischer Arbeit und harmonischer Abwechselung, sei es, um Überraschungen zu bewirken, sei es, um den spezifischen Quartettklang auszureizen.
Franz Schubert war seinen Zeitgenossen – wenn überhaupt – als Liedkomponist ein Begriff, und ein wenig merkt man dies auch seiner Kammermusik an: voller Melodienseligkeit, Sanftmut und Melancholie. Das a-Moll-Quartett gehört zu jenen kammermusikalischen Werken, mit denen er sich »den Weg zur großen Symphonie bahnen wollte«, zugleich fand er damit aber auch den Weg zu einem größeren Publikum, denn das »Rosamunde«-Quartett sollte das erste und einzige Streichquartett sein, das zu Schuberts Lebzeiten nicht nur öffentlich aufgeführt, sondern auch in einer Stimmenausgabe gedruckt wurde.
Mitwirkende:
Hye-Bin Kim und Anna Luisa Volkwein, Violinen
Mario Antón-Andreu, Viola
Janet Boram Lee, Violoncello
Foto: © Bochumer Symphoniker
Einlass ca. 1 Stunde vor Konzertbeginn
Program:
Ludwig van Beethoven:
String Quartet in B major op. 18,6
Franz Schubert:
String Quartet No. 13 in A minor op. 29 D 804 “Rosamunde”
When Ludwig van Beethoven first turned to composing string quartets, this musical genre had undergone a short but intense historical development, with Haydn's op. 33 as the first landmark peak, which Mozart also explicitly oriented himself towards. Beethoven, with his six quartets op. 18, connects to Haydn and Mozart, but he does not imitate them. The new style of his composition is based on the fusion of motivic-thematic work and harmonic variation, whether to create surprises or to explore the specific sound of the quartet.
Franz Schubert was known to his contemporaries – if at all – as a song composer, and this is somewhat noticeable in his chamber music: full of melodic joy, gentleness, and melancholy. The A minor quartet is one of those chamber works with which he sought to "pave the way to the great symphony," but at the same time, he also found a way to a larger audience, as the "Rosamunde" quartet would be the first and only string quartet to be publicly performed and printed in a parts edition during Schubert's lifetime.
Participants:
Hye-Bin Kim and Anna Luisa Volkwein, violins
Mario Antón-Andreu, viola
Janet Boram Lee, cello
Photo: © Bochumer Symphoniker
Doors open approximately 1 hour before the concert begins
Event data provided by: Reservix