STEPHAN SULKE - 80 live
Sunday, 10/6/2024 at 7:00 PM
STEPHAN SULKE - 80 live
Sunday, 10/6/2024
at 7:00 PM
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Liedermacher, ein wundervoll altmodisches Wort, es passt zu Reinhard Mey und Konstantin Wecker, wie geschaffen ist es für Stephan Sulke. Und zwar nicht, weil das Wort daran erinnert, dass es eine Zeit gegeben hat, in der Intelligenz noch künstlerisch war statt künstlich, sondern weil Liedermacher bedeutet, dass es die Lieder sind von Stephan Sulke, die etwas mit einem machen.
Und das an diesem Tag in Bochum. Dem letzten Abend von Rosch Haschana, dem jüdischen Neujahresfest. Dem Vorabend des 7. Oktobers, dem Tag, an dem vor einem Jahr das größte Massaker an Juden seit dem Holocaust verübt worden ist, ein Morden von unvorstellbarer Bestialität. Stephan Sulke stammt aus jüdischem Haus, seine Eltern sind den Nazis aus der Fasanenstraße in Berlin ins ferne Schanghai entkommen. Dort, im Exil, kam er 1943 zur Welt, er weiß, Hamas hat ihn mitgemeint. Und wundert sich über die Reaktion des hiesigen Kulturbetriebs, „die deutschen Künstler (nicht alle, aber fast)“, schrieb er im Oktober 2023 auf seiner Facebook-Seite, „zeigen eine erbärmliche Feigheit. Leute, ich weiß, wie die meisten von Euch denken. Warum so still?“
Die Frage dauert an. Warum so still. „Ich persönlich stehe offen zu Israel und zu allen Juden weltweit“, schrieb Sulke weiter: „Aber ich bin vielleicht kein Künstler. Ende.“
Ein bitteres Wort. Aber kein Ende. Der Abend in Bochum zeigt den Stephan Sulke, dem so viele, auch viele Künstler, so viel verdanken. Lieder, die mit einem flirten ihr Leben lang. Weil sie von der Hamas-Barbarei weiter entfernt sind als Shanghai von Berlin. Sulke war immer ein Künstler, der sich nicht gemein gemacht hat, er ist mehrsprachig aufgewachsen in der Schweiz, in between würde man heute salbungsvoll sagen und er sicherlich nie. Mit 14 kauft er sich von seinem zusammengespartem Geld eine Gitarre, bringt sich Akkorde bei, lernt auch das Klavier und beginnt zu komponieren. 1963 erscheint in Frankreich seine erste Single, mit "Mon Tourne-Disque" gewinnt er auf Anhieb den Grand Prix du Premier Disque, den Preis überreicht ihm kein Geringerer als Maurice Chevalier, der große Entertainer und Grandseigneur des Chansons. Sulke nimmt den Preis entgegen, es passt.
Für einige Zeit geht er anschließend in die USA, lernt das Musikbussines kennen, zurück in der Schweiz baut er ein Tonstudio auf, studiert nebenher, 1976 erscheint "STEPHAN SULKE" mit dem großartig schönen, wundersam traurigen „Lottchen, weißt du noch“. Sulke ist 33, als er den Preis des besten "Nachwuchskünstlers des Jahres" empfängt. Während andere mit seinen Songs große Erfolge einfahren, sein "Ich Hab´ Dich Bloß Geliebt" beispielsweise interpretiert Herbert Grönemeyer auf dem ´83er Album.
Ein Jahr zuvor, 1982, war „Uschi“ erschienen, Sulkes Lied klingt aufdringlich harmlos, der Text ist von feinster Giftigkeit, "Uschi" belegt Spitzenplätze in den deutschsprachigen Charts. Andere seiner Lieder erschaffen eine Gemeinde, die sich um ihn schart, „Tom“ zählt dazu und „Der Mann aus Russland“, ein eigenartig zeitloses Lied, von der Wirklichkeit längst überholt und ihr womöglich voraus. 1989 kehrt Sulke, ganz für sich, der Musikbranche den Rücken.
Und kehrt zehn Jahre später wie aus dem Nichts zurück. „Niedagewesenheit“? Nichts davon, neue Lieder, neue Alben, eines heißt „Liebe ist nichts für Anfänger“, Lieder von Stephan Sulke sind es ebenso wenig. Alle sind sie ausgestattet mit den Stephan Sulke-Kennzeichen: eine schwyzerisch-schnurrige Sicht aufs Weltgeschehen aus einer eminent privaten Perspektive. „Meine Musik“, sagt er, „war immer eine Mischung aus Sarkasmus, Melancholie und etwas Blödelei“.
Und diese Mischung an diesem Abend? Dem letzten Tag des jüdischen Neujahrsfestes, an dem sich erstmals 10/7 jährt, das Gedenken an die mehr als 1200 arglosen Zivilisten, die Hamas hingeschlachtet hat?
Ja, an diesem Abend singt Stephan Sulke, sein Sarkasmus, seine Melancholie, seine Blödelei sind wertvoll wie nie. Warum so still? Sulke singt.
Singer-songwriter, a wonderfully old-fashioned word, it suits Reinhard Mey and Konstantin Wecker, as if it were made for Stephan Sulke. And not because the word reminds us of a time when intelligence was still artistic rather than artificial, but because singer-songwriter means that it's Stephan Sulke's songs that do something to you.
And that's on this day in Bochum. The last evening of Rosh Hashanah, the Jewish New Year festival. The eve of October 7, the day a year ago when the largest massacre of Jews since the Holocaust was committed, an unimaginably bestial act of slaughter. Stephan Sulke comes from a Jewish household, his parents escaped the Nazis from Fasanenstrasse in Berlin to faraway Shanghai. There, in exile, he was born in 1943, he knows Hamas included him. And he wonders about the reaction of the local cultural scene, "the German artists (not all, but almost)", he wrote in October 2023 on his Facebook page, "show a pathetic cowardice. People, I know how most of you think. Why so silent?"
The question lingers. Why so silent. "I personally stand openly with Israel and with all Jews worldwide," Sulke continued: "But maybe I'm not an artist. The end."
A bitter word. But not the end. The evening in Bochum shows Stephan Sulke, to whom so many, including many artists, owe so much. Songs that flirt with you throughout your life. Because they are further away from the Hamas barbarism than Shanghai is from Berlin. Sulke has always been an artist who did not compromise, he grew up multilingual in Switzerland, in between one would say today with salutary arrogance and certainly never. At 14, he buys a guitar with his saved money, learns chords, also learns the piano and begins to compose. In 1963, his first single was released in France, with "Mon Tourne-Disque" he immediately wins the Grand Prix du Premier Disque, the award is presented to him by none other than Maurice Chevalier, the great entertainer and grand seigneur of chansons. Sulke accepts the award, it fits.
For a while, he then went to the USA, got to know the music business, back in Switzerland he set up a recording studio, studied on the side, in 1976 "STEPHAN SULKE" is released with the magnificently beautiful, wondrously sad "Lottchen, weißt du noch". Sulke is 33 when he receives the award for "best newcomer artist of the year". While others achieve great success with his songs, for example Herbert Grönemeyer interprets his "Ich Hab´ Dich Bloß Geliebt" on the '83 album.
A year earlier, in 1982, "Uschi" was released, Sulke's song sounds obtrusively harmless, the lyrics are of the finest poison, "Uschi" tops the charts in German-speaking countries. Other of his songs create a community that gathers around him, "Tom" is one of them and "Der Mann aus Russland", a strangely timeless song, long overtaken by reality and possibly ahead of it. In 1989, Sulke, entirely for himself, turned his back on the music industry.
And he returns ten years later out of nowhere. "Nonexistence"? Nothing like that, new songs, new albums, one called "Liebe ist nichts für Anfänger" (Love is not for beginners), songs by Stephan Sulke are just as little. All of them are equipped with the Stephan Sulke trademarks: a Swiss-schnurrige view of world events from an eminently private perspective. "My music," he says, "has always been a mix of sarcasm, melancholy, and a bit of silliness".
And this mix on this evening? The last day of the Jewish New Year festival, marking the first anniversary of 10/7, commemorating the more than 1200 innocent civilians slaughtered by Hamas?
Yes, on this evening Stephan Sulke sings, his sarcasm, his melancholy, his silliness are more valuable than ever. Why so silent? Sulke sings.
Event data provided by: Reservix
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Often he suddenly disappears and then suddenly reappears: Stephan Sulke. Stephan Sulke is like a good red wine: The chansonnier was already enjoyable when young.
He has matured further and shows pronounced qualities in old age. The years have increased, but the voice has remained the same: velvety, a little rough, the songs carry a resonance of melancholy, which however is accompanied by lightness. It may sound contradictory, but it is true. For Sulke knows like no one else how to clothe themes of death, transience, and morbidity in melancholic lyrics and melodies that conclude with comfort, and sometimes even cheerfulness, conveying joy for life. The current program of Stephan Sulke consists of a mix of old hits and new songs.
The "rascal poet" mixes his gentle songs of love and suffering with familiar musical ingredients from dissolved chords, with yearnings bent in every direction and rock-bluesy splashes of color with unheard-of lightness and with meaning and sensuality. On top of that - and often also in contrast - he places the wonderful texts with his clear and mischievous voice.
The dreamer, storyteller, and singer continues to prove himself as a true 'stage animal', enchanting and captivating his audience with a fascinatingly relaxed performance as well as an enormous stage presence, and serving up a unique musical (small) art event à la Sulke.
Profound songs, sensitive texts of enchanting beauty.
Doors open: 17:00 hours
Hanau
4/27/2025
6:00 PM
Tickets
from € 49.50